0-100 km/t på 3,5 sekunder.
Det lyder absurd og strider mod den grundliggende
idé om miljørigtig mobilitet. Men så længe, man ikke
praktiserer det, er der i virkeligheden blot tale om
et uudnyttet kraftpotentiale, som er til rådighed,
når man ønsker at bruge det.
Den nye semikompakte Tesla
Model 3 har dette potentiale. Og så længe det
henligger uudnyttet, altså at motoren kun leverer
den kraft, der er nødvendig for almindelig kørsel,
er miljøregnskabet på grund af en elmotors
energieffektivitet såmænd ikke helt umuligt, selvom
den kan levere op til 450 hestekræfter, når
speederen trædes i bund.
STORT
batteri
Det officielle WLTP tal siger
en rækkevidde på 530 kilometer for den prøvekørte
Performance udgave, 560 kilometer i den
”almindelige” Model 3. Men glem ikke, bilen er
udrustet med et batteri på ikke mindre end 75 kWh.
Det er næsten dobbelt så stort som batteriet i fx en
Nissan LEAF. Det koster elektrisk strøm at oplade og
strømmen skal også produceres…
Og selvom batteriet i Tesla
Model 3 er af letvægtstypen, vejer bilen 3-400 kg
mere end en konventionel personbil med samme
dimensioner. Det er måske heller ikke det mest
energieffektive at køre rundt med så megen vægt. Men
det kompenseres der også for, simpelthen fordi
elmotorer er mere energieffektive end
forbrændingsmotorer.
Teslas
betydning
Midt i det hele står så det
faktum, at Tesla har en væsentlig del af æren for
den store opmærksomhed, elbiler bar opnået. Dels
fordi bilerne er iøjefaldende, dels fordi de har den
lange rækkevidde, og måske var det da også
nødvendigt, at gøre dem ultrahurtige, for at gøre op
med fordommene om at elbiler var kedelige. Og måske
for også markedsmæssigt, at gøre dem anderledes end
konkurrenterne.
Og kedelig skal ingen påstå,
at en Tesla Model 3 er. Med mindre man synes, det er
kedeligt, ikke at blive fulgt på vej af brølende
forbrændingsmotorer. For den svage hvinen fra de to
elmotorer, der tilsammen leverer 450 hestekræfter,
er den eneste lydmæssige indikation af, at nu
leveres der energi i rå mængder.
På kanten af
det behagelige
Resten opleves af det tempo,
det omkringliggende landskab passerer forbi med, og
ikke mindst det voldsomme tryk på kroppens indre
organer, som ikke nødvendigvis er behageligt. 0-100
km/t på 3,5 sekunder er kun 0,8 sekund langsommere
end en Formel E racerbil, men i den ligger man mere
end man sidder og racerkørerne er mere veltrænede
end folk er flest.
En medium kompakt personbil,
der vejer 1847 kg uden læs, stiller krav om en fast
affjedring. Det samme gør et så stort fartpotentiale
som Model 3 besidder. Den kan køre 250 km/t på
toppen, og også det kræver en spændstig undervogn
samt den rette konstruktion.
Optimal
undervogn
Begge dele har Model 3.
Fortil har den dobbelte wishbones, bagtil multilink.
Bilens balance er god, også når effekten lukkes ud
på de fire trækkende hjul, og affjedringen er
rigtig, når fartpotentialet udnyttes. Cruiser man,
som vi har illustreret i on-board videoen her på
siden, vil mange givet vis føle den for fast og
ukomfortabel. Det er der muligvis en løsning på i
udgaven med luftaffjedring. Den har vi imidlertid
ikke prøvet endnu.
20" 35 procent lavprofildæk giver et præcist
tag i asfalten, men gør også kørslen ukomfortabel
ved almindelig kørsel.
I teknisk forstand er de to
motorer forskellige. Fortil handler det om en
induktionsmotor, mens man bagtil benytter en
permanent magnet motor. Frontmotoren leverer op til
197 hestekræfter og den bageste maskine 283 hk - og
så er Model 3 helt igennem elektrisk.
Forberedt
til selvstyring
Bilen leverer ikke andre
kørerhjælpemidler end gængse premiumbiler på
markedet (altså vognbaneassistent, adaptiv fartpilot
etc.), men den er forberedt til autonom kørsel, når
det måtte blive aktuelt. Indtil da må klare sig med
et lækkert konventionelt rat, et par pedaler og en
kæmpemæssig computerskærm over midterkonsollen. Den
er helt central for styringen af stort set alle
funktioner i bilen.
Skærmen findes tilsvarende i
de øvrige Tesla modeller og er bestemt både intuitiv
og let at betjene. Men klarheden går ofte tabt på
grund af kraftigt genskin og reflekser, og det er
ikke altid lige hensigtsmæssigt, at betjene punkter
på en skærm i stedet for fysiske knapper, især ikke
når bilen vibrerer på grund af den stramme
affjedring.
Elmotorerne
giver plads
Pladsforholdene er gode i en
Tesla Model 3, selvom sedan/sportscoupe karrosseri
formen giver visse udfordringer. Man har udnyttet de
kompakte elmotorer til ude fortil at levere 85 liter
af den samlede bagage kapacitet på 425 liter i den
4,69 meter lange bil. Bilens flade design gør ikke
ind- og udstigning til den mindst krævende øvelse.
Og det gælder både for- og bagsæderne.
Men man sidder godt i de
el-justerbare sportssæder og har glæde af det tonede
glastag, 2 zone klimaanlægget og måske især det
utrolig enkle cockpit design, som selvfølgelig har
lukreret på den enkle instrumentering.
|